TOIMINTAMME

Kotkan Kiviyhdistyksellä löytyy Kotkansaarella pieni paja, jossa jäsenet käyvät muotoilemassa kiviä ja valmistamassa koruja. Lisäksi siellä tehdään myös hopeatöitä hopeatyöopettajan johdolla.  Pajalta löytyy tarvittavat sähköiset koneet kiven muotoilun eri työvaiheisiin ja hopeantyöstövälineet.  Pajalla pystyy työskentelemään kerralla kolmesta neljään henkilöä.

Jokainen yhdistyksessä aloittava uusi jäsen saa koulutusta tekemiseen ja koneisiin. Uuden aloittaessa häntä opetetaan tietty aika, kunnes nähdään, että hän on valmis toimimaan itsenäisesti siten, että koneiden käyttö sujuu ja pajan yhteiset säännöt ovat tulleet tutuiksi.

KIVIEN TYÖSTÄMINEN

Yhdistyksellämme on käytössä useita kivien erityyppisiin työstötarpeisiin soveltuvia koneita. Koneiden terät ja laikat ovat erikoissuunniteltuja juuri kivien työstöä ajatellen. Kiven koosta ja kovuudesta riippuen valitaan työstövaiheessa oikeanlainen työtapa ja kone.

Työstäminen aloitetaan kiven sahauksella sopivan kokoiseksi kappaleeksi suunniteltua muotoa silmällä pitäen. Sahausta varten löytyy timanttiterällä varustettuja sahoja. Kivien hiontaan nauhahiomakoneita, tasohiomakone ja pystyporakoneita kiven porausta varten. Kiven pinnan kiillotus tehdään tinatuhkan ja kiillotuskoneen avulla.

KIVIKORUJEN VALMISTUS

Kivikorujen valmistusta aloittaessa on tärkeä tietää valitun kiven kovuus ja murtumiskestävyys. Kivilajeja ja kovuuksia on paljon erilaisia, siksi oikeanlaiset työstötavat on hyvä tietää. Esimerkiksi kaikkia kivilajeja ei voi porata niiden kovuuden tai mahdollisen murtumisherkkyyden vuoksi.

Korukiven työstäminen aloitetaan valitsemalla mieluinen kivilaji ja katsotaan kiven kuvioiden mukaisesti, miten korun haluaa valmistaa. Kiven muoto hahmotellaan sopivaan kokoon sahatusta aihiosta. Sitten valitaan kivestä sopiva kohta ja piirretään vedenkestävällä tussilla kiveen ääriviivat, tai annetaan luovuuden tuottaa  oma tuloksensa kiven pintaan vapaalla kädellä, ja lähdetään muotoilemaan kiveä. Useiden työskentelyvaiheiden jälkeen on kivelle muotoutunut usein aivan uudenlainen elämä.

KIVIEN TUTKIMINEN

Kiviharrastuksen kautta saa myös tietoa geologiasta. Monta kertaa kiviä etsiessäsi saatat löytää itsellesi täysin ennennäkemättömän kiven. On paljon kivilajeja, jotka ovat useille tuttuja ja helppoja tunnistaa. Mutta toisinaan tulee vastaan lajeja, joita asiaanperehtymättömän henkilön voi olla vaikea tietää.  Yhdistyksessämme on useita kokeneita harrastajia, jotka saattavat tietää sinun kivilöydöksesi nimeltä. Annamme ja jaamme tietojamme kiviin ja kivilajeihin liittyen.

Yhdistyksen jäsenistössä löytyy myös geologi, Juha Reinikainen. Hän antaa asiantuntevaa apua monissa kiviin liittyvissä, askarruttavissa kysymyksissä. Yhdistyksen kerhoilloissa on usein myös muun ohjelman lisäksi kivien tunnistusta Juhan johdolla.